گونئی آذربایجانیم گوزوم سنی آغلاماسین، نه یاپسین؟

بیزیم دردیمیزین درمانی یئنه آنجاق ایستیقلال

گونئی آذربایجانیم گوزوم سنی آغلاماسین، نه یاپسین؟

بیزیم دردیمیزین درمانی یئنه آنجاق ایستیقلال

آیا جنبش دانشجوئی آذربایجان یک حزب سیاسی است؟

آیا جنبش دانشجوئی آذربایجان یک حزب سیاسی است؟
ناصر ساوالان
در شرایطی که کمتر از 15 روز به برگزاری اعتراضات سراسری برعلیه تبعیض زبانی در ایران باقی است انتظارات سیاسی از جنبش دانشجوئی آذربایجان نیز روز به روز در حال افزایش است. اگرچه بعلت عدم وجود ساختارهای مستقل حزبی در آذربایجان جنوبی مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش فعالین دانشجوئی نهاده شده و در طول نزدیک به دو دهه گذشته گامهای بسیار بزرگی از سوی این جنبش در رسمیت دادن به حرکت ملی آذربایجان برداشته شده که سازماندهی اعتراضات اردیبهشت ماه و خردادماه از مهمترین آنها می باشد، اما واقعیت اینست که جنبش دانشجوئی آذربایجان به تنهائی توان هدایت حرکت ملی آذربایجان را نداشته و همکاری گسترده نهادهای غیر دانشجوئی چه در داخل و چه در خارج برای به ثمر رسیدن مبارزات ملی در آذربایجان جنوبی فوق العاده ضروری است. جنبش دانشجوئی علیرغم اینکه مرتبا نسبت به باسازی بدنه خویش اقدام می نماید اما بعلت منع گسترده قانونی در دانشگاههای کشور توان براه انداختن یک تشکیلات منسجم و سراسری دانشجوئی در دانشگاهها را نداشته و بنابراین در سازماندهی حرکت ملی و موضع گیریهای بروز و به هنگام با مشکلات عدیده ای مواجه است. این در حالیست که فشار خانواده ها بر روی دانشجویان مبنی بر ترک مبارزه نیز خود نقش وافری در کاهش بازدهی مطلوب جنبش دانشجوئی آذربایجان دارد. "مجمع دانشگاهیان آذربایجان"، "آسمک" و "جمعیت اسلامی دانشجویان" بعنوان بازوهای پرقدرت جنبش دانشجوئی در مسیر مبارزه و فعالیتهای خود با مشکلات فراوانی روبرو بوده و بعضا از ارائه کارکرد مطلوب ناتوانند. متاسفانه" مجمع دانشگاهیان آذربایجان" بعنوان پرسابقه ترین تشکل غیررسمی و دانشجوئی آذربایجان بعلت عدم وجود سیستم نوسازی در درون اعضا، نهادها و سیاستهای خود کمتر از حد انتظار در عرصه سیاسی و فعالیتهای دانشجوئی ظاهر شده است. بجا است دوستان فعال در این تشکل با شروع سال تحصیلی جدید با تلاشی مضاعف نسبت به بازسازی کادرهای اجرائی و مدیریتی خود اقدام نموده و با هدایت فعالان پا به سن گذاشته به سوی فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهش در قالب آبتام زمینه را برای حضور دانشجویان پر انرژی و فعال در داخل مجمع فراهم نمایند. اصرار بیش از حد بر روی کادرهای خسته و قدیمی که تا بحال متحمل هزینه های فراوان شده اند و عملکرد نسبتا بسته اعضا شورای مرکزی روز به روز باعث کاهش تاثیرگذاری این تشکل در داخل حرکت ملی آذربایجان خواهد شد. از سوئی دیگر "آسمک" نیز بالذات توانائی هدایت جنبش دانشجوئی را ندارد. اساسا آسمک نه با هدف ایجاد جریان بلکه با هدف خبررسانی تشکیل شده و اعضا آن هزینه های هنگفتی در راه اهداف حرکت ملی آذربایجان و آسمک پرداخته اند. بازداشت دوست عزیزمان رضا عباسی بعنوان یکی از شناخته ترین تئوریسینها و فعالین دانشجوئی در آسمک خود دلیلی محکم بر این مدعاست. " جمعیت اسلامی دانشجویان" نیز بعنوان جوانترین بخش از جنبش دانشجوئی آذربایجان به وسع خود کارهای بسیار بزرگی در زنجان انجام داده و مستحق تقدیر و تشکر است.
با گسترش مبارزات ملی در داخل ضمن اینکه جنبش دانشجوئی بایستی با بازسازی مداوم خود ادامه داده و در خط مقدم مبارزه قرارداشته باشد از سوئی دیگر نیز با یستی سایر فعالین به کمک این جنبش اصیل و مستقل بشتابند. بدون همیاری همه فعالین و ملت شریف آذربایجان جنبش دانشجوئی به تنهائی نخواهد توانست از پروژه اعتراض سراسری اول مهرماه سربلند و پیروز  بیرون آید. در چنین شرایطی جنبش دانشجوئی از همه فعالین بخصوص سایتهای اینترنتی و رادیو تلویزیونهای حرکت ملی(گوناز تی وی) صمیمانه درخواست کمک و همراهی می نماید.
همچنین بجاست که اعضا شورای مرکزی مجمع، آسمک و جمعیت اسلامی نیز هرچه سریعتر با موضع گیریهای خود سکان هدایت این پروژه را برعهده گیرند. جنبش دانشجوئی آذربایجان یک حزب نیست و بنابراین توان لازم برای داشتن کارکرد حزبی را ندارد. تعدادی دانشجوی کم سن و سال اما پرشور و پر شعور و البته بی پول که دائما تحت آزار و تعقیب حراستها، کمیته های انظباطی و اطلاعات قراردارند چگونه می توانند بعنوان یک حزب عمل نموده و همه بار حرکت ملی را بر روی دوشهای نحیف خود جابجا کنند. جنبش دانشجوئی آذربایجان بعنوان فعالترین و صادقترین بخش از مجموعه حرکت ملی آذربایجان این روزها پرقدرتتر و جدی تر از همیشه در عرصه سیاسی و اجتماعی آذربایجان حضور داشته و ضربات محکمی بر شونیسم وارد نموده است، اما انتظار عملکردی گسترده و خارج از توان جنبش کم لطفی بیش از حد در قبال دانشجویان است. جنبش دانشجوئی با ایمان به شعار گله جک بیزیمدیر به پیش می رود اما انتظار کمک و همراهی بیش از وضعیت موجود را نیز دارد.
گله جک بیزیمدیر
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد