گونئی آذربایجانیم گوزوم سنی آغلاماسین، نه یاپسین؟

بیزیم دردیمیزین درمانی یئنه آنجاق ایستیقلال

گونئی آذربایجانیم گوزوم سنی آغلاماسین، نه یاپسین؟

بیزیم دردیمیزین درمانی یئنه آنجاق ایستیقلال

پیشگفتار: مسائلی که ذهن ما را مشغول می کند!

پیشگفتار: مسائلی که ذهن ما را مشغول می کند!

وارلیغیمیز ‘ کیملیگیمیز ‘ یولوموز (موجودیت ، هویت و راهمان)

سلام گؤزل وطنداشلاریم

بو وئبلاگ مخصوص(وارلیغیمیز ‘ کیملیگیمیز ‘ یولوموز) کیتابچه سینین مطلبلرینی اینترنت فضاسیندا یایماقدان اؤتور دوزلینیبدیر.
آرزوم بودی کی بو مطلبلری حوصله ینن ایزلییب و بو وئبلاگی باشقا یولداشلارادا تانیددیراسینیز.
منیم گؤزل و ایستکلی وطنداشلاریم امیرکبیرین صنعتی بیلی یوردوندا ( اؤیرنجی باخیشی) درگیسینده بو مطلبلری زحمت چکیب و یازیبدیلار.

یئری وار بوردا یاشار تبریزلی قارداشیمدان تشککور ائلییب و اؤز میللی بورجومو بو قارداشا بئله لیکله ادا ائلییم.

یاشاسین بؤیوک آذربایجانین، بؤیوک ایگیدلری

بو درگینی (pdf) شکیلده دانلود باغلانتیسین بوردا قویورام
کی اونو بیتؤولیکله دانلود الییه بیلرسینیز

کیلیک اله- توققالا

پیشگفتار: مسائلی که ذهن ما را مشغول می کند!---------------------->

شاید برای بعضی این سئوال پیش آمده باشد که حضور ما ترکها در ایران از کجا نشات میگیرد و تاریخ و پیشینه ما چیست؟ زبان ترکی چگونه زبانی است که اکثر ما قادر به خواندن و نوشتن آن نیستیم ؟ در ایران جمعیت ترکها چقدر است؟ چرا اجازه نداریم در مدارس به زبان ترکی تحصیل کرده و حتی صحبت کنیم؟ چرا برای ما جوک می سازند و ما را تحقیر می کنند؟ متاسفانه بعضی از ما به این مسائل توجهی نداریم و برای این مسائل به دنبال پاسخ نیستیم. حتی بدتر اینکه برخی از ما از ترک بودن خود نیز شرمنده ایم و به نحوی قصد انکار آن را داریم! به جای یاد دادن زبان با احساس و عاطفه مادری به فرزند خردسال خود ، به او زبان رسمی و خشک فارسی را می آموزیم! هنگام فارسی صحبت کردن سعی داریم لهجه خود را پنهان کنیم! و به جای ترک خود را آذری می نامیم! اینها مسائلی هستند که ذهن ما را مشغول می کنند و هنگامی نیز که موفق می شویم که به جواب این سئوالها نزدیک شده و هویت خود را بشناسیم ، اگر کنجکاو باشیم از خود می پرسیم که حقوق ما چیست ؟ چرا حقوق ما ضایع شده است ؟ و چگونه می توانیم حقوق از دست رفته خود را پس بگیریم؟ در این چند صفحه به صورت خیلی خلاصه قصد جواب دادن به این مسائل را داریم. مورد بحث در این نوشته عمدتا مسائل مربوط به ملت ترک آذربایجان است.

دالیسی ... (ادامه)

بزرگ‌ترین نسل‌کشی سده بیستم میلادی

بزرگ‌ترین نسل‌کشی سده بیستم میلادی

هالوکاست واقعی در ایران اللخصوص آذربایجان 

پژوهش جدید محمدقلی مجد

تاریخ دو سده اخیر ایران سرشار از حوادث مهمی است که به دلیل فقر تاریخنگاری معاصر مسکوت یا ناشناخته مانده است. تاکنون درباره قحطی بزرگ سال‌های 1917-1919 میلادی در ایران چیز زیادی نمی‌دانستیم و اهمیت و جایگاه بزرگ این حادثه را در تعیین سرنوشت جامعه ایران، به‌ویژه صعود دیکتاتوری پهلوی، نمی‌شناختیم. اینک به همت دکتر محمدقلی مجد می‌توانیم با نخستین پژوهش جدّی درباره این حادثه سرنوشت‌ساز آشنا شویم

محمدقلی مجد محققی برجسته و پرکار است. پیش‌تر سه اثر ارجمند او را معرفی کرده بودم. این سه کتاب در موضوعات زیر بود: سیاست تقسیم اراضی کشاورزی در دوران محمدرضا پهلوی، رضا شاه و غارت ایران، غارت آثار باستانی ایران در دوره رضا شاه. انتشارات دانشگاهی آمریکا اخیراً چهارمین پژوهش دکتر مجد را منتشر کرده است: قحطی بزرگ و نسل‌کشی در ایران، 1917-1919

ادامه مطلب> http://garos.blogsky.com

--------------------------------------------------------------------

http://dustaq.blogsky.com/

تعیین وکیل رضا عباسی جهت  بر عهده گرفتن وکالت وی

خانواده رضا عباسی طی تماسی با کانون دفاع از حقوق زندانیان خواهان ارائه وکیل معاضدتی برای وی گردیدند. در پی این در خواست؛ کانون خلیلی را به عنوان وکیل رضا عباسی تعیین نمود

خلیلی قرار است در طی هفته آینده با مراجعه به دادگاه وکالت رضا عباسی را برعهده گیرد.زمان دومین جلسه دادگاه هنوز به اطلاع عباسی وخانواده اش نرسیده است و اولین جلسه دادگاه عباسی بدون امکان استفاده او از وکیل در روز12شهریور برگزار شد

هنوز مشخص نیست که آِیا ریاست دادگاه انقلاب اجازه خواهد داد که خلیلی با عباسی ملاقات کند و وکالت اورا بر عهده گیرد یا همچون گذشته عباسی توسط دستگاه قضایی از حق داشتن وکیل محروم خواهدگردید

به امید آزادی تمام زندانیان سیاسی وعقیدتی

-------------------------------------------------------------------

جنبش دانشجویی آدربایجان-واحد خبر-خوی
 
دانشجویان رشته عمران دانشگاه آزاد  خوی توانستند  در مرداد ماه 85 در مسابقات خرپا که در دانشگاه آزاد قزوین برگزار شد مقام اولی  در این مسابقات که اکثر دانشگاههای آزاد شرکت داشتندبه دست بیاورند  تیم دانشگاه خوی که با نام آذربایجان شرکت کرده بودند با سازه 396  گرمی که توانست 104 کیلو گرم را تحمل کند به مقام اول رسیدند و برای اعزام به کانادا انتخاب شدند ولی آنها امروز دوباره با کارشکنی  دانشگاه آزاد در عدم اعزام آنها به کانادا مواجه شدند در صحبتی که با دانشجویان اعزامی میشد آنها از تبعیض های موجود بین مناطق و دانشگاههای کشورسخن می گفتند و خواستار رفع این تبعیض ها بودند  
-------------------------------------------------------------
 

مناسبات خوب تهران و ایروان!!!

محمد رضا شاه بااسراییل مناسبات عالی  داشت ! این هاهم  باار منستان! شونیزم فارس همیشه در خدمت کفر ومسیحییت بوده است .چرا مناسبتهای خوبشان با هند ٬یونان روسیه٬چین وفراسه را نگیم که دشمن دولتهای مسلمان چون پاکستان٬ترکیه٬چچن٬ وهمچنین ترکستان چین (تبت)بوده وهستند.مگرهندوها نبودند که مسجد بابری ٬مسجدی باقدمت ۶۰۰ ساله را ویران کرده وبجایش معبد ساختند! دیگر کار به جای رسیده که سیمای ایران به سیمای هندوستان مبدل شد.هر روز فیلم هندی؟! چقدر از پول بی زبان این ملت جیب هندوها می رود ؟ خدا میداند.  ایران (شونیسم فارس)همیشه وهمه وقت درخدمت دنیایی کفرو مسحیت  بوده است.افسوس که انقلاب از محرویت انقلابی وسلامی اش خارج وبدست چنین نا اهلان ونامحرمانی افتاد. نه قانون اساسی جمهوری اسلامی اجراء شد نه جمهوری اسلامی حاکم! امید به ظهور هرچه  سریعتر آقا امام زمان داریم.  با نفس مسیحی هاایش فاششان کند . اگر چه ما وظیفه دینی وشرعی خود می دانیم در هر زمان ودرهر مکانی علیه ظلم ٬بی عدالتی ٬تبعیض و... قیام ومبارزه ی در حد توان داشته باشیم . امید استاین مبارزه مورد قبول در گاه احدیت واقع  شود.انشالله

تهران، ایرنا ‪۸۵/۰۶/۱۵‬
داخلی.سیاسی.رییس مجلس.ارمنستان.

"غلامعلی حداد عادل" رییس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در دیدار سفیر ارمنستان، با اشاره به مناسبات خوب ایران و کشورهای همسایه گفت: وجود ایران قدرتمند و مستقل موجب ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

به گزارش اداره اخبار و رسانه‌های گروهی مجلس شورای اسلامی، رییس مجلس با اشاره به مناسبات تاریخی و فرهنگی ایران و ارامنه، از سطح روبه رشد روابط دو کشور ابراز خرسندی کرد.

وی افزود: مناسبات خوب تهران و ایروان، فرصتی است تا دو کشور از همه امکانات و ظرفیت‌های خود برای پیشرفت متقابل استفاده کنند.

حداد عادل تاکید کرد: هیچ مانعی در مسیر رشد و گسترش همه جانبه مناسبات دو کشور وجود ندارد و باید از همه ظرفیتها برای توسعه و ارتقای مناسبات بهره برد.

رییس مجلس شورای اسلامی سابقه تاریخی حضور ارامنه در ایران را بستر مناسبی برای پیشبرد روابط دو کشور دانست و افزود: آینده بسیار روشن و امیدوارکننده ای برای مناسبات دوجانبه وجود دارد.

"کارن نازاریان" سفیر ارمنستان در ایران نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات همه جانبه با ایران برای کشورش، گفت: طی سال‌های گذشته روابط دو کشور رشد فزاینده‌ای داشته است.

وی افزود: روابط استراتژیک دو کشور دارای اهمیت منطقه‌ای است.

نازاریان با تشریح پروژه‌های مشترک متعدد اقتصادی و صنعتی دوجانبه، افزود: دو کشور در زمینه‌های انتقال انرژی برق و گاز، احداث نیروگاه‌های بادی، حمل و نقل و بسیاری زمینه‌های اقتصادی دیگر مناسبات روبه رشدی دارند.


---> ایرنا. ایران. ارمنستان. حداد عادل. نازاریان.

باج خواهی اعضای گروه تروریستی پژاک

باج خواهی اعضای گروه تروریستی پژاک

 از زنبورداران ترک سردشت و پیرانشهر

 

اورمونیوز(10 شهریور 1385):  در روزهای اخیر برخی از اعضای گروه تروریستی پژاک با تهدید زنبورداران زمین­های کوهستانی اطراف شهرهای سردشت و پیرانشهر با زور تهدید از آنان خواسته اند که این مناطق را ترک کنند. به گفته منابع مطلع اعضای این گروه تروریستی از زنبورداران این مناطق خواسته اند که در صورتی که مایل به ماندن در این مناطق هستند باید مبالغ هنگفتی پول به آنان بپردازند و یا اینکه آنجا را ترک کنند. استدلال تروریستهای پژاک اینست که این مکانها جزء خاک کردستان محسوب می شود و برای ماندن در اینجا باید به آنان پولی پرداخت شود.

 به گفته منابع مطلع این زنبورداران که ترک و اکثرا اهل شهر خوی می باشند هم چنین از سوی تروریست ها تهدید جانی نیز شده اند. این در حالیست که هفته گذشته رحیم قربانی استاندار آذربایجان غربی در گفتگویی که هفته نامه امانت آنرا منتشر نموده گفته است که تردد عناصر ضد انقلاب در مرزها تهدید چندانی برای نظام جمهوری اسلامی به شمار نمی رود. وی همچنین گفته ایست که در جریان بازدید دو ماه گذشته خود از کردستان عراق به اعضای این اقلیم در مورد تردد عناصر پژاک و پ.ک.ک در مرزهای ایران و عراق هشدار داده است.

نامگذاری خودرو ژاپنی جدید به نام یک ایل تورک( قشقایی)

شرکت خودروسازی نیسان ژاپن اعلام کرد، آخرین محصول خود را با نام یکی از ایلات ایرانی روانه بازار اروپا می کند.

 
nissan_q_suv.jpg
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، شرکت خودروسازی نیسان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: جدیدترین محصول خود را با نام قشقایی که نام یکی از ایلات معروف در ایران است روانه بازار اروپا می‌کند.

این محصول که یک خودرو چهار درب کوچک است، بر پایه مدل مگان در کارخانه خودروسازی نیسان در انگلیس ساخته می‌شود.
مقامات نیسان امیدوارند با این خودرو بتوانند سهم خود در بازار اروپا را افزایش دهند. qashqai.jpg

براساس برنامه‌ریزی نیسان، فروش قشقایی از ابتدای سال 2007 آغاز خواهد شد و در وهله اول هر سال 100 هزار دستگاه از این خودرو در بازار به فروش خواهد رسید.
این اطلاعیه اشاره‌ای به علت انتخاب نام یکی از ایلات ایرانی بر روی این خودرو نکرده است.
 
 

The image “http://auto.tom.com/img/assets/200609/06090210055755.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.
 





QASHQA'I TRIBES


The Qashqa'i, according to some sources, originated among the Khalaj, a Turkic people who originated in eastern Turkistan and one of the twenty-two tribes of the western Oghuz which left the area in the eleventh century. At the end of the fourteenth century, the great Mongol ruler, Timur, moved some Khalaj from Asia Minor to central and eastern Persia. Shortly afterwards, a group of Khalaj broke away from the major tribe and fled to Fars in south-western Persia where they were given the name 'Qashqa'i' meaning 'Fugitives' or 'those who fled'. There are several theories as to the origins of the Qashqa'i but whichever one is correct, one thing is certain and that is that the Qashqa'i are not of Persian stock but are more likely to have originated in Central Asia or eastern Turkistan.



KHAMSEH CONFEDERACY


The so-called 'Khamseh Confederacy' title bestowed on a mixed group of Arab and Turkic tribes in the 1860s is a misnomer, but the name continues to be used to describe a group of weavings from these tribes and, for the time being, I will continue to attribute this group of weavings to the Khamseh Confederation. Khamseh, which means 'five' in Arabic, refers to the Arab tribe, the Baharlu and Ainalu tribes (both Turkic) and the Nafar and Basseri (both ethnically mixed tribes).




 

آیا جنبش دانشجوئی آذربایجان یک حزب سیاسی است؟

آیا جنبش دانشجوئی آذربایجان یک حزب سیاسی است؟
ناصر ساوالان
در شرایطی که کمتر از 15 روز به برگزاری اعتراضات سراسری برعلیه تبعیض زبانی در ایران باقی است انتظارات سیاسی از جنبش دانشجوئی آذربایجان نیز روز به روز در حال افزایش است. اگرچه بعلت عدم وجود ساختارهای مستقل حزبی در آذربایجان جنوبی مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش فعالین دانشجوئی نهاده شده و در طول نزدیک به دو دهه گذشته گامهای بسیار بزرگی از سوی این جنبش در رسمیت دادن به حرکت ملی آذربایجان برداشته شده که سازماندهی اعتراضات اردیبهشت ماه و خردادماه از مهمترین آنها می باشد، اما واقعیت اینست که جنبش دانشجوئی آذربایجان به تنهائی توان هدایت حرکت ملی آذربایجان را نداشته و همکاری گسترده نهادهای غیر دانشجوئی چه در داخل و چه در خارج برای به ثمر رسیدن مبارزات ملی در آذربایجان جنوبی فوق العاده ضروری است. جنبش دانشجوئی علیرغم اینکه مرتبا نسبت به باسازی بدنه خویش اقدام می نماید اما بعلت منع گسترده قانونی در دانشگاههای کشور توان براه انداختن یک تشکیلات منسجم و سراسری دانشجوئی در دانشگاهها را نداشته و بنابراین در سازماندهی حرکت ملی و موضع گیریهای بروز و به هنگام با مشکلات عدیده ای مواجه است. این در حالیست که فشار خانواده ها بر روی دانشجویان مبنی بر ترک مبارزه نیز خود نقش وافری در کاهش بازدهی مطلوب جنبش دانشجوئی آذربایجان دارد. "مجمع دانشگاهیان آذربایجان"، "آسمک" و "جمعیت اسلامی دانشجویان" بعنوان بازوهای پرقدرت جنبش دانشجوئی در مسیر مبارزه و فعالیتهای خود با مشکلات فراوانی روبرو بوده و بعضا از ارائه کارکرد مطلوب ناتوانند. متاسفانه" مجمع دانشگاهیان آذربایجان" بعنوان پرسابقه ترین تشکل غیررسمی و دانشجوئی آذربایجان بعلت عدم وجود سیستم نوسازی در درون اعضا، نهادها و سیاستهای خود کمتر از حد انتظار در عرصه سیاسی و فعالیتهای دانشجوئی ظاهر شده است. بجا است دوستان فعال در این تشکل با شروع سال تحصیلی جدید با تلاشی مضاعف نسبت به بازسازی کادرهای اجرائی و مدیریتی خود اقدام نموده و با هدایت فعالان پا به سن گذاشته به سوی فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهش در قالب آبتام زمینه را برای حضور دانشجویان پر انرژی و فعال در داخل مجمع فراهم نمایند. اصرار بیش از حد بر روی کادرهای خسته و قدیمی که تا بحال متحمل هزینه های فراوان شده اند و عملکرد نسبتا بسته اعضا شورای مرکزی روز به روز باعث کاهش تاثیرگذاری این تشکل در داخل حرکت ملی آذربایجان خواهد شد. از سوئی دیگر "آسمک" نیز بالذات توانائی هدایت جنبش دانشجوئی را ندارد. اساسا آسمک نه با هدف ایجاد جریان بلکه با هدف خبررسانی تشکیل شده و اعضا آن هزینه های هنگفتی در راه اهداف حرکت ملی آذربایجان و آسمک پرداخته اند. بازداشت دوست عزیزمان رضا عباسی بعنوان یکی از شناخته ترین تئوریسینها و فعالین دانشجوئی در آسمک خود دلیلی محکم بر این مدعاست. " جمعیت اسلامی دانشجویان" نیز بعنوان جوانترین بخش از جنبش دانشجوئی آذربایجان به وسع خود کارهای بسیار بزرگی در زنجان انجام داده و مستحق تقدیر و تشکر است.
با گسترش مبارزات ملی در داخل ضمن اینکه جنبش دانشجوئی بایستی با بازسازی مداوم خود ادامه داده و در خط مقدم مبارزه قرارداشته باشد از سوئی دیگر نیز با یستی سایر فعالین به کمک این جنبش اصیل و مستقل بشتابند. بدون همیاری همه فعالین و ملت شریف آذربایجان جنبش دانشجوئی به تنهائی نخواهد توانست از پروژه اعتراض سراسری اول مهرماه سربلند و پیروز  بیرون آید. در چنین شرایطی جنبش دانشجوئی از همه فعالین بخصوص سایتهای اینترنتی و رادیو تلویزیونهای حرکت ملی(گوناز تی وی) صمیمانه درخواست کمک و همراهی می نماید.
همچنین بجاست که اعضا شورای مرکزی مجمع، آسمک و جمعیت اسلامی نیز هرچه سریعتر با موضع گیریهای خود سکان هدایت این پروژه را برعهده گیرند. جنبش دانشجوئی آذربایجان یک حزب نیست و بنابراین توان لازم برای داشتن کارکرد حزبی را ندارد. تعدادی دانشجوی کم سن و سال اما پرشور و پر شعور و البته بی پول که دائما تحت آزار و تعقیب حراستها، کمیته های انظباطی و اطلاعات قراردارند چگونه می توانند بعنوان یک حزب عمل نموده و همه بار حرکت ملی را بر روی دوشهای نحیف خود جابجا کنند. جنبش دانشجوئی آذربایجان بعنوان فعالترین و صادقترین بخش از مجموعه حرکت ملی آذربایجان این روزها پرقدرتتر و جدی تر از همیشه در عرصه سیاسی و اجتماعی آذربایجان حضور داشته و ضربات محکمی بر شونیسم وارد نموده است، اما انتظار عملکردی گسترده و خارج از توان جنبش کم لطفی بیش از حد در قبال دانشجویان است. جنبش دانشجوئی با ایمان به شعار گله جک بیزیمدیر به پیش می رود اما انتظار کمک و همراهی بیش از وضعیت موجود را نیز دارد.
گله جک بیزیمدیر